40yr logo

 

Od garażu do światowego lidera na rynku przechowywania danych

Czterdzieści lat temu inżynier i lekarz Reid Anderson założył w Dolinie Krzemowej w Kalifornii firmę, której nazwa obecnie jest synonimem nośników o wysokiej jakości. Urodziny firma Verbatim świętuje jako czwarty największy producent na europejskim rynku nośników danych i światowy lider na rynku nośników optycznych. Obecnie firmą Verbatim EUMEA kieruje Gary Milner, który przejął ster w 2008 roku od Jürgena Fritza po 20 latach sukcesów na stanowisku prezesa Verbatim EUMEA.

Wszystko zaczęło się w roku 1969, gdy firma nazywała się Information Terminals Corporation (ITC), a Reid Anderson zdał sobie sprawę z potencjału rynkowego związanego z nośnikami danych komputerowych. Pierwszym produktem firmy były taśmy umieszczane w zakupionych opakowaniach; później firma opracowała własne kasety w bardzo stabilnych i precyzyjnych opakowaniach poliwęglanowych. Dzięki swojemu produktowi w roku 1972 firma ITC skupiała 90% rynku i zatrudniała ok. 30 pracowników. W roku 1973 inżynierowie ITC dopracowali pierwszą dyskietkę 8-calową IBM, tworząc specjalną osłonę, chroniącą dysk przed zabrudzeniami i uszkodzeniem. Rozwój trwał nadal i w roku 1976 wybudowana została pierwsza fabryka nośników, gdzie dzięki innowacyjnym technologiom tworzono dyski w powłoce teflonowej. Nazwa „Verbatim” po łacinie oznaczająca „prawdziwie” została użyta jako nazwa rynkowa tego dysku. Później tego typu dyski były również dostępne w formacie 5,25 cala. W porównaniu z dzisiejszymi nośnikami te dyski oferowały znikomą ilość miejsca – mogły pomieścić raptem do kilku stron tekstu!

Do tego momenty firma sprzedawała tylko produkty OEM; rozwój sprawił, że rozpoczęła się ekspansja w sektorze detalicznym. Firma zatrudniała już w tym momencie ponad 1000 pracowników i oficjalnie została przemianowana na „Verbatim” w celu zachowania nazwy najlepiej sprzedającego się produktu. W roku 1979 firma była już notowana na giełdzie. Wraz z premierą dyskietki DataLifePlus, dwa lata później, firma nadal budowała swoją reputację międzynarodową jako producenta wysokiej jakości nośników danych.

Wejście na rynek japoński było związane z rozpoczęciem współpracy joint-venture z firmą Mitsubishi Kasei. Dyskietka 3,5 cala stała się hitem na rynku, a wymogi finansowe związane z budową nowych obiektów firmy były przyczyną sprzedaży spółki w roku 1984 firmie fotograficznej Eastman Kodak.

Po 5 latach współpraca z Mitsubishi Kasei została zakończona, jednak firma Mitsubishi Kasei, która połączyła się w 1990 roku z Mitsubishi Petrochemical, tworząc Mitsubishi Chemical Corporation, ponownie stała się właścicielem Verbatim. Obecnie firma-matka sprzedaje produkty pod nazwą Mitsubishi Kagaku Media.

W latach dziewięćdziesiątych Verbatim stał się liderem na rynku dyskietek, ale trend już wskazywał na ewolucje w kierunku nośników magneto-optycznych, zapewniających mniejsze wymiary i większą pojemność – w tych dziedzinach firma Verbatim czuła się doskonale i nawet dziś jest liderem na międzynarodowym rynku zapisywalnych dysków CD i DVD. Wtedy, jak i obecnie, Verbatim była jednym z niewielu firm produkujących wszystkie popularne formaty. Firma często wprowadzała nowe produkty na rynek i zdobywała wiele nagród.

time line image

Badania i rozwój jako klucz do sukcesu również w przyszłości
Ilość danych wzrasta z dnia na dzień, a zapotrzebowanie na nowoczesne nośniki nie maleje. Mobilne rozwiązania takie jak dyski twarde i napędu USB, ale i karty pamięci do telefonów komórkowych, palmtopów i kamer sprzedają się doskonale. Firma Verbatim rozpoczęła aktualnie sprzedaż nowoczesnych dysków stałych solid-state drive (SSD ExpressCard).

„Klienci głównie chcą niezawodności i jakości. Spełniamy te potrzeby poprzez drobiazgowe opracowywanie oraz stosowanie najlepszych komponentów, zapewniając precyzyjne procesy produkcyjne”, mówi Gary Milner, opowiadając o wysokich standardach firmy Verbatim. „Skupienie się na tych aspektach widać w naszym haśle reklamowym 'Technology you can trust' (Technologia, której można zaufać), i rzeczywiście dostarczamy, to co obiecujemy, a robimy to już ponad 40 lat”. 

Potwierdzenie strategii firmy widać w doskonałych wynikach sprzedaży dysków twardych w roku 2008. Należy dodać, że firma rozpoczęła produkcję dysków w połowie roku 2007.

Atrakcyjny sprzęt z segmentu rozrywki domowej np. MediaStation Pro oferowany przez firmę Verbatim już można spotkać w domach klientów. Nowe akcesoria takie jak głośniki, słuchawki douszne i nauszne, myszy i podkładki to tylko niewielki wycinek nowych produktów w portfolio firmy Verbatim.

„Z dumą patrzymy na ostatnich 40 lat, ponieważ zawsze proponowaliśmy innowacyjne rozwiązania w segmencie nośników danych. I mamy zamiar kontynuować ten trend w przyszłości. Dzięki strategii 4 kluczowych rodzajów produktów: nośników optycznych, zewnętrznych dysków twardych, pamięci przenośnych i akcesoriów oferujemy szeroki wybór atrakcyjnych produktów o wysokiej jakości. Będziemy dalej umacniać naszą pozycję na rynku nośników optycznych i mamy ochotę wprowadzać nowe nośniki, jak również kontynuować dywersyfikację produktów” mówi Milner.